Redactia Lumea Justitiei (www.luju.ro) publica in premiera varianta in limba engleza a Protocolului secret – clasificat “strict secret” – incheiat in mod abuziv in vara anului 2009 intre Serviciul Roman de Informatii, reprezentat de George Maior (actual ambasador al Romaniei in SUA), Inalta Curte de Casatie si Justitie, reprezentata de judecatorul Nicolae Popa (azi pensionar, care neaga public ca semnatura de pe acest act ii apartine) si Parchetul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, reprezentat de Laura Codruta Kovesi (revocata recent de la sefia DNA pentru management dezastruos).


Facem acest demers pentru ca oficialii straini sa poata intelege adevarul nestiut despre acest potocol, care a afectat grav actul de justitie din Romania si care nu a fost mentionat niciodata in rapoartele de monitorizare pe Mecanismul de Cooperare si Verificare al Comisiei Europene.

Denumit “Protocol de colaborare pentru indeplinirea sarcinilor ce le revin in domeniul securitatii nationale”, ilegalul document a creat din 2009 din pana in 2018 (data declasificarii lui) o justitie oculta, necunoscuta cetateanului si mai ales justitiabilului. Ideea de colaborare, pe contract, dintre un serviciu de informatii, pe de o parte, si procurori si judecatori, pe de cealalta parte, este strict interzisa de art. 7 din Legea 303/2004, care prevede ca magistratii nu pot fi lucratori ori colaboratori, chiar si acoperiti, ai serviciilor de informatii, sub sanctiunea eliberarii din functia detinuta. Ori contractul secret intitulat “Protocol de cooperare” exact asta inseamna: o colaborare interzisa de lege.

De asemenea, potrivit legii romane, serviciile de informatii nu pot face acte de urmarire penala si nu pot activa in alte domenii decat siguranta nationala. Numai ca din prevederile acestui protocol reiese clar ca colaborarea SRI – ICCJ – PICCJ este extinsa prin art. 2 si 3 din Protocol la actiuni de restrangere a exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale, prin actiuni circumscrise indeplinirii responsabilitatilor ce le revin partilor semnatare, potrivit legilor care le guverneaza activitatea, adica pentru orice infractiuni de competenta parchetului. De asemenea, se vorbeste in clar de derularea de catre parti a unor strategii, actiuni si programe comune; despre acces reciproc la datele si informatiile fiecarei parti potrivit “necesitatii de a cunoaste” (inclusiv accesul servicilor la continutul dosarelor penale).

In esenta, protocolul este profund ilegal prin faptul ca tot ceea ce vizeaza Drepturile Omului nu poate fi reglementat potrivit Constitutiei decat prin lege data de catre Parlamentul Romaniei, care este unica autoritate legiuitoare a tarii, dar si prin faptul ca Legea 303/2004 interzice colaborarea dintre magistrati si serviciile de informatii sub sanctiunea eliberarii din funcia de procuror sau judecator. In acest sens, prin art. 7 din Legea 303/2004 fiecare magistrat este obligat sa dea anual o declaratie autentica, pe proprie raspundere, sub sanctiunea falsului in declaratii, prin care sa ateste ca nu sunt colaboratori ai serviciilor de informatii. Verificarea veridicitatii acestor declaratii este facuta de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii, care insa nu s-a achitat niciodata de aceasta sarcina, desi in actualul sef al SRI, Eduard Hellvig a recunoscut public la 25 februarie 2016, in discursul tinut la sedinta de bilant a Directiei Nationale Anticoruptie ca au existat sute de echipe mixte de procurori DNA si ofiteri SRI care au lucrat in dosare cu infractiuni de coruptie, care nu fac parte din categoria infractiunilor care privesc siguranta nationala.

Potrivit art 6 din Conventia Europeana privind Drepturile Omului (CEDO), privind dreptul la un proces echitabil, prevede: “Orice persoana are dreptul la judecarea cauzei sale in mod echitabil, in mod public si in termen rezonabil, de catre o instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa” .

Exact acest articol obligatoriu de respectat in Romania este incalcat de Protocolul SRI-ICCJ-PICCJ intrucat atunci cand judecatorul are contract cu procurorul (acuzarea) si cu serviciul de informatii (care are interdictie prin lege sa faca acte de urmarire penala), cetatenii acuzati nu mai au nicio sansa sa fie judecati in mod corect, echitabil, de catre o instanta independenta, pentru ca prin Protocolul cu caracter de contract, judecatorii deruleaza activitati si strategii comune in dosarele penale cu procurorii si ofiterii SRI, fiind cu totii in cardasie.

Lipsa unei instante independente face ca toate procesele judecate de judecatori care au lucrat pe protocol cu PICCJ si SRI sa fie lovite de nulitate absoluta pentru incalcarea atat a art. 6 din CEDO, cat si a prevederilor similare din legislatia interna. Cine va raspunde pentru incheierea acestui protocol ilegal, cat mai ales pentru consecintele uriase pe care le va genera pe viitor asupra cauzelor deja solutionate ori in curs de solutionare, care au incalcat grav Drepturile Omului si au aruncat multi nevinovati in inchidoare?

Pana in prezent, incepand cu primavara anului 2018, zeci de cetateni au depus la PICCJ plangeri penale impotriva semnatarilor acestui protocol si a altora similare (mai exista unul deosebit de grav incheiat tot in 2009 intre SRI si PICCJ). Cercetarile inca nu au ajuns la un rezultat, fiind evident ca insusi PICCJ, ca semnatar al protocolului, nu poate fi un parchet obiectiv si impartial.

In data de 24 iunie 2018, redactia Lumea Justitiei a formulat o sesizare la Consiliul Superior al Magistraturii (institutia garant a independentei Justitiei) in care am cerut sa se constate incalcarea independentei justitiei prin protocoalele semnate cu SRI si luarea de masuri pentru identificarea magistratilor care au lucrat in echipe mixte pe protocol, pentru eliminarea lor din sistem si revizuirea proceselor afectate de aceste colaborari ilegale. In raspunsul catre redactia noastra, CSM ne-a precizat:

Ca urmare a sesizarii dvs inregistrata la Consiliul Superior al Magistraturii sub nr. 1/13251/25.06.2018, va informam ca aceasta urmeaza sa fie analizata odata cu lucrarea privind protocoalele cu serviciile de informatii/structurile de informatii.

Va informam ca in sedintele din 4 si 19 aprilie 2018, Plenul Consiliului a demarat o procedura ampla de clarificare a modalitatii de aplicare a protocoalelor incheiate cu SRI de catre institutiile din cadrul sistemului judiciar, procedura aflata inca in derulare”.

Cititi in continuare continutul integral al Protocolului incheiat in vara anului 2009 intre SRI – ICCJ – PICCJ:

Scris de: Razvan SAVALIUC